Wednesday, July 2, 2008

Kejutan di Pagi Buta

Seorang klien menelefon kaunselornya pada jam 2.30 pagi kerana tak dapat tidur.

Klien : Tn kaunselor, kau kena tolong aku. Aku tak dapat tidurlah.
Kaunselor : Tak dapat tidur? Kenapa? Apa masalah kau?
Klien : Masalah duitlah. Masih ingat duit lima ribu yang kau pinjam dekat aku tempoh
hari? Aku dah hilang duit itulah dan sekarang tak tahu macam mana nak pulangkan
pada kau. Sebab itulah aku tak dapat tidur.
Kaunselor : Celaka kau! Kenapa harus beritahu aku di pagi buta ini? Tengok, sekarang aku
pulak yang tak dapat tidur!!!

(Pengajaran: Kaunselor jangan sekali-kali pinjam duit pada klien dan kalau boleh, jangan
buat sesi melalui telefon di pagi buta)

2 comments:

Abu Hassan Zainudin said...

Hallo Ling, sebagai kaunselor you seharusnya tidak mengira masa, melayan klein dengan ikhlas hati. You patut gembira kerana dia begitu jujur dan merasa sangat bimbang tentang perkara itu. Lepas itu u fikirlah sendiri apakah langkah-langkah yang harus dia ambil walaupun sehingga you tidak dapat tidur. Bye...

HongTheGreat said...

kalau nak pinjam duit pun boleh..adakan surat perjanjian dulu..dan jangan lupa masukkan jumlah pinjaman dlm surat perjanjian ye...haha..